Dag 16: Donderdag 14 november 2019 - Reisverslag uit Warmquelle, Namibië van G.E.R.T. Rossum-Dijstelbloem - WaarBenJij.nu Dag 16: Donderdag 14 november 2019 - Reisverslag uit Warmquelle, Namibië van G.E.R.T. Rossum-Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

Dag 16: Donderdag 14 november 2019

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg G.E.R.T.

14 November 2019 | Namibië, Warmquelle

We volgen nog een stuk de kust en gaan dan weer richting het binnenland. Onze bestemming is Palmwag. De gelijknamige lodge ligt op 269km. Gereden: 273 km.

We stonden om 06:15 uur op en waren snel klaar met toilet maken. Er was namelijk geen warm water en de buitentemperatuur zal zo’n 14 graden geweest zijn. Te fris om een koude douche te nemen. We hadden allemaal goed geslapen, ondanks het gebulder van de oceaan, de wind en de kou. Ger en Edith hadden zelfs hun extra deken gebruikt vannacht:)

Na een lekker ontbijtje, waarin zowel Ton als Rina hun kookkunst demonstreerden, gingen we op pad. Langs de kust lagen - volgens de kaart - vele scheepswrakken en Ton wilde die graag zien. Gisteren waren we er al een voorbijgereden, omdat we anders te laat op de camping zouden zijn. Maar vandaag de herkansing. Het eerste wrak wat we tegen kwamen, lag te ver van de weg. We besloten door te rijden naar de Benguele, een engels schip wat in 1975 was vergaan. Toen we er aankwamen lag er slechts wat rotzooi op het strand. Een stuk boeg, de motor en achteraan de lier. Omgeven door wat spanten. Na deze uitgebreid gefotografeerd te hebben, vervolgden we onze weg.

Even later lag er rechts van de weg een oude boortoren in het zand. (Dus niet aan de waterkant) Vreemde plek, vonden we. Maar afijn, ook gefotografeerd. Deze zag er best compleet uit. Toen weer door naar nòg 2 wrakken. Helaas óf deze waren al helemaal vergaan òf ze lagen onder water, want wij hebben ze niet gezien.

Inmiddels waren we aangekomen in het Skeleton park, waar je een permit voor moet hebben. Tot onze verbazing kostte deze permit helemaal niets! Je moest wel 3 formulieren invullen maar dan mochten we door. Na zo’n honderd kilometer zoutweg - prima te rijden - sloegen we van de kust af richting Palmwag. Omdat dit weer allemaal gravel is, lieten we de banden weer leger lopen. Dat rijdt een stuk comfortabeler. We verwachtten op deze weg een veterinair hek, wat er voor moet zorgen dat het vee niet besmet raakt door ziekten (mond en klauwzeer) die bij het wild voorkomt. Op onze route zullen we deze regelmatig passeren en dan is het de sport om niet je vlees etc. af te laten pakken, maar te verstoppen:) Je mag namelijk geen zuivel of vlees meenemen. Op gegeven moment zagen we een bordje: STOP 1 km. Dus snel alle spullen in de rugzak van Rina gestopt. Bleek het de uitgang van het Skeletonpark te zijn, waar we onszelf moesten uitboeken. We hebben onze verboden spullen maar in de rugzak gelaten. Verderop was een picknickplek, waar we koffie hebben gezet en gedronken. Een bijzondere plek, die door iemand - particulier- was aangelegd. Zijn hond lag daar begraven en hij had er een grootse gedenkplek van gemaakt. Compleet met kruis, een bordje waar veel informatie op stond, afdak met daaronder bankje, tafel en krukjes. Mooi! Hierna de laatste 50 km. naar de camping. We zagen een paartje giraffen lopen en ook veel olifantenpoep op de weg. Ook verse! Net voor de ingang van Palmwag kwam dan eindelijk het veterinaire hek. We hoefden alleen maar weer een formulier in te vullen, hij keek niet eens in onze koelkast:) Waarschijnlijk zijn ze alleen van noord naar zuid zo streng.

Op de camping Palmwag was gelukkig plek voor ons. Een prachtige plek, net voor de droge rivierbedding. We zetten snel onze tent op, en haalden alle beddengoed eruit om lekker te luchten en drogen. De afgelopen 2 dagen was de tent steeds kletsnat ingeklapt vanwege de “kou” en ook het beddengoed was klam. Daarna wat drinken en lekker naar het zwembad, en ondertussen wordt onze was gedaan, zo luxe! Inmiddels zijn een olifantengezin in de rivierbedding aan het grazen: vader, moeder en 2 kinderolifanten:)) Zo is het schrijven van zo’n verslag elke keer weer spannend:)) En de gekko’s lopen hier om je benen, prachtig van kleur; oranje/paars. Helaas is Rina daar niet van gecharmeerd. Terug bij de auto’s/tenten even gedoucht en omgekleed en de bedden opgemaakt. Tot onze verrassing kwam de familie olifant ook bij ons langs lopen. Het kleinste kind mocht nog bij de moeder drinken. Mooi om te zien! Nu zitten we in het bar-restaurant en gaan een lekkere burger eten. Morgen weer verder!

• 15 November 2019 - 14:17

Marina De Graaf En Ton Sterk:

Dag allemaal,
    We zijn weer terug in Nederland maar ook op vakantie hebben we de resiverslagen van jullie gelezen.
    Wat maken jullie veel mee onderweg en wat hebben jullie al ontzettend veel gezien en beleefd.
    Fantastische ervaringen !!!! Het is steeds weer leuk (en ook spannend) om te lezen.
    Nog heel veel plezier en een supermooie reis verder.
    Hartelijke groeten !!

• 16 November 2019 - 01:49

Guus:

Leuk dat jullie ondanks de inspannende (?) reis zo trouw jullie uitgebreide reisverslagen schrijven. Ik lees ze met veel plezier!

• 17 November 2019 - 11:24

Fons Soentken:

Eindhoven, zondagmorgen, 17 november, 11 uur s'morgens, weer lekker effe wakker worden met
    een bakkie koffie en een broodje erbij.
    Tijd om jullie reisverslagen te bekijken, wat hebben jullie al veel gezien en genoten en daar ging
    het jullie ook om, toch?
    Ton, blijf nog maar lekker daar want bij Botech draait het toch wel door behalve de draaierij,ha,
    en Rina, de veiligheid in Eindhoven en omgeving blijft gehandhaafd want de enige discussie
    die er nu is gaat over zwarte pieten, eeeuuuhh, zeurpieten.
    Ger, Edith, Rina en werkcollega Ton, nou ja, werk, geniet van de aankomende dagen
    en ik zie jullie nieuwe reisverslagen graag weer tegemoet om ze op een mooie
    zondagmorgen onder het genot van een bakkie weer te kunnen lezen,