Dag 39: Zaterdag 7 december 2019 - Reisverslag uit Letaba, Zuid-Afrika van G.E.R.T. Rossum-Dijstelbloem - WaarBenJij.nu Dag 39: Zaterdag 7 december 2019 - Reisverslag uit Letaba, Zuid-Afrika van G.E.R.T. Rossum-Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

Dag 39: Zaterdag 7 december 2019

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg G.E.R.T.

10 December 2019 | Zuid-Afrika, Letaba

Na een heerlijke nacht van lekker slapen zijn we vanmorgen heel vroeg wakker. De zon kwam langzaam te voorschijn. De blauwbal-apen en de bavianen struinen over de camping. We hebben gisteren besloten om bij morgenstond de tenten in te pakken, douchen en onderweg ergens te ontbijten.

Zo gezegd zo gedaan en om 06.00 uur reden we richting rivier. Daar zagen we een hele groep hippo’s merendeels onder water liggen. Ook waren er een stuk of 6 krokodillen te zien. Op het moment dat wij weg wilde gaan kwam er een grote hippo op zijn dooie akkertje de oever naar beneden gelopen. Geweldig wat een groot dier. De overige nijlpaarden leken door hun gebrul commentaar te geven dat hij zo laat was. Langzaam liep hij het water in en voegde zich bij de rest van de groep. Wat een cadeautje zo vroeg in de ochtend.

De planning is om te gamedriven tot Mopani camp en daar ons ontbijt te maken. We worden al snel verrast door 2 schitterende uilen, die op de grond zitten. Uilen hadden wij nog niet eerder gespot deze reis. Een van de uilen vloog op, wat een mooie grote vleugels, en ging een stukje verder zitten. Hij wilde blijkbaar niet gestoord worden. En wat hebben ze een mooie roze oogleden. Verder werden we getrakteerd op diverse hoeveelheden hertjes, olifanten, zebra’s, kudu’s, buffels, de Tsessebee, Warthoks. En dan moet het nog 10 uur worden. Het lijkt trouwens alsof we helemaal alleen in dit stuk van het park zijn, want we zijn maar 2 andere auto’s tegengekomen.

We hebben ook onze ogen uitgekeken bij de Red Rocks formatie in het park. Op dit uitzichtpunt mag je, op eigen verantwoordelijkheid, uit de auto. Dit hebben natuurlijk ook gedaan. We hebben schitterende foto’s en film gemaakt van de rode rotsen van de vallei, zoals de benaming al aangeeft. Uiteraard heeft deze plek ook een historisch culture achtergrond. Hier betoonden n.l. vroegere bewoners hun dankbaarheid aan een van hun goden genaamd Khubkyane. Zij offerden dan het beste stuk vlees van hun prooi op een soort van altaar in de rots of onder een Marula boom onder het zingen van liederen van aanbidding. Zij noemden zelf de rotsformatie. Rib-eye-ragudzang. Ger en edith werden plotseling geconfronteerd met olifanten op de weg voor hun auto, dus Ger reed als een speer achteruit om de grote dieren vrij baan te geven.

Zo het is nu 10.30 dus hoog tijd voor ons ontbijt maar vlak voor we Mopani camp bereiken zien we nog een heel mooi spektakel. Onderweg naar de camping kwamen we langs een waterplaats, zijnde een grote hoge betonnen bak gevuld met water. Hier stonden rondom heen volop olifanten die aan het drinken waren. Er stonden ook kleintjes bij die helemaal niet met hun slurf over de rand konden komen. De grotere dieren gaven hun toen zelf met hun slurf water. Kei leuk om te zien al die slurven over de rand.

Nu dan toch eerst eten want het is best lang vanaf 05.30 uur. Na een heerlijk ontbijt met gebakken eieren, traditiegetrouw door Ton gemaakt, op een mooie overdekte braaiplek in Mopani gaan we weer rijden. Op deze braaiplek hadden ze zelfs een boiler voor gekookt water hangen. Super, hebben we nog niet eerder gehad. Dus hebben we snel koffie en thee. Er kwam een groot gezelschap aan die een feestje hadden. Twee meiden uit het gezelschap wilden graag een selfie maken met ons want zij vonden ons zo aardig, zeiden ze. Wij denken dat het is omdat zij heeeeeel donkerbruin zijn en wij heel wit, ondanks de Afrikaanse zon van de afgelopen weken. Waarschijnlijk staan we nu ergens op iemands Facebook. De vader kwam vol trots vertellen dat het zijn beide dochters waren.

Onderweg werd het weer steeds benauwder en de wolken steeds donkerder. Het leek op een warme zomerdag in Nederland die eindigt in giga onweer. Benieuwd wat Afrika ons vandaag brengt want inmiddels is het al 34 graden. We hebben geen idee wat de weersverwachting is, want we hebben al dagen geen internet in Kruger. Dat is wel een gemis want ook even iets opzoeken over iets wat je gezien hebt lukt dus niet. Heel vreemd dat zo’n groot park als Kruger die jaarlijks zoveel internationale toeristen trekt deze voorziening, in dit digitaal tijdperk notabene, niet heeft.

Tijdens de middag diverse dieren gezien maar toch minder dan we verwacht hadden en minder dan dat wij in Moremi, Savuti en Chobe zagen. Ger en Edith wilden graag eerst naar de camping en dan daarna nog een gamedrive. Zo gezegd zo gedaan. We reden op langs de rivier, die gedeeltelijk water had en voor de rest droog stond, en werden daar verrast door een grote groep nijlpaarden zowel in het water als op het zand. Dit blijft geweldig mooi om te zien. Aangekomen op de camping zijn Ger en ik eerst gaan even zwemmen, verder even op de plaats rust voor de rest terwijl ik nog vlug even een handwas doe.

Rond 15.30 uur begon het te regenen, dan heb je weinig aan je daktent en je auto dus dan maar de gamedrive beginnen. Helaas weinig dieren mogelijk vanwege het weer of vanwege het feit dat dit gedeelte van Kruger voorzien is van allerlei kleine en grotere riviertjes waarvan er de nodige droog staan maar waar verder beduidend meer water te vinden is dan in de gebieden van afgelopen weken.

Ton en ik dachten nog een, volgens het boek, Lierantilope te hebben gezien maar helaas het was toch echt een Tsessebee. Toen we om 17.30 uur terug kwamen waren we toch een beetje teleurgesteld dat er niet meer dieren te zien waren maar kleinigheidje blijf je houden en de natuur is ook mooi. Inmiddels is het harder gaan waaien en lijkt de regenlucht open te breken. Het is in ieder geval droog dus kunnen we gewoon buiten bij de auto zitten. Tijd voor een wijntje en een biertje. Hebben we weer verdiend, vinden we zelf. Daarna lekker gegeten bij het Tindovlu restaurant. Terwijl wij overdekt zaten begon het weer te regenen. We sloten traditiegetrouw af met een Don Pedro met Kahlua. Daarna terug naar de auto’s en naar bed. Het was inmiddels weer droog. Toen wij goed en wel in bed lagen begon het weer te regenen. Gelukkig liggen wij warm, pffffff heet, en droog. Hierna nog 2 nachtjes en dan is deze lang verwachte reis toch echt ten einde. Nog een paar dagen genieten dus.