Dag 38: Vrijdag 6 december 2019 - Reisverslag uit Punda Maria, Zuid-Afrika van G.E.R.T. Rossum-Dijstelbloem - WaarBenJij.nu Dag 38: Vrijdag 6 december 2019 - Reisverslag uit Punda Maria, Zuid-Afrika van G.E.R.T. Rossum-Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

Dag 38: Vrijdag 6 december 2019

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg G.E.R.T.

10 December 2019 | Zuid-Afrika, Punda Maria

We blijven in het Krugerpark. Het volgende rustpunt is Shingwedzi Camp, 72 km. Gereden: 114 km.

Nadat we de nacht in een bungalow hadden doorgebracht, zouden we uitgerust wakker moeten worden. Helaas niet helemaal waar, want we vonden de kamer erg warm. Waarschijnlijk zijn we nu teveel gewend aan onze daktent:) Kwart voor zes gingen we douchen, want we zouden een beetje vroeg op pad gaan.

Uiteindelijk werd dit kwart voor zeven, maar toen hadden we ook al bij de waterhole gekeken of er wat zat. (behalve 3 Maraboe’s niets) We volgden een route die in een grote boog (loop) om de camping heen liep, van 23 km. lang. We hadden namelijk de vorige middag steeds een leeuw horen brullen. En we hoopten hem daar te treffen. Helaas, geen leeuw. Wel een paar buffels, wat olifanten, bavianen, vlakvarkens, zebra’s en de “gewone” antilopen. En, heel mooi: de zuidelijke hoornraaf (ook wel Bromvoël op z’n afrikaans).

Om een uur of negen waren we weer in de buurt van de camping en we besloten daar te ontbijten. Ze hebben op deze campings namelijk een prachtige keuken die ter beschikking staat van de kampeerders. Met een elektrisch kooktoestel, warm water en afwasmogelijkheden. Dus het ontbijt, inclusief gebakken eitje, was snel gemaakt!

Toen op weg naar de volgende camping. Eerst via de asfalt weg en daarna via loops op gravel. Deze liep langs de Mphologo-rivier, die overigens vrijwel droog stond. Maar de bedding was spectaculair mooi! Hoge oevers, diepe ravijnen van rood zand en zwarte steen, omzoomd met frisgroene bomen. Helaas was de route niet continu langs de rivier, maar steeds weer had je inkijkjes. Dat maakte het misschien nog leuker. We zagen niet veel wild in de bedding, wel olifanten in de modder en wat maraboe’s bij een waterplas. Maar langs de oever wel veel wild. Weer zebra’s, hele grote giraffen, buffels, waterbokken en veel Nyala’s. Mooi zijn die, met die strepen op z’n gezicht en gele poten! Ook nog een olifant van (geschat) nog geen jaar, waar we helemaal geen grote olifanten bij zagen. Maar hij zag er wel goed uit, dus zal hij toch wel begeleid worden…Toch al verwonderlijk hoe verstopt steeds het wild zit. Je ziet bijvoorbeeld een olifant en zodra hij een stap doet, kan je hem al bijna niet meer vinden. Dit geldt voor alle wild. Maar je ruikt vaak wel dat het in de nabijheid is!

Hoewel de afstand maar 72 km. was, hebben we er toch tot 15:00 uur over gedaan. Via een bruggetje rijden we de camping op. We melden ons bij de receptie en mochten zelf een plekje uitzoeken langs het hek. Dat vinden we altijd heel leuk, want je weet maar nooit wat er langs komt. Helaas opnieuw geen internet. Gelijk doorgelopen naar het restaurant om te reserveren. Achter het restaurant is water en daarin zien we - tot onze verrassing! - hippo’s in het water en op de kant! In het verlengde van het bruggetje waarover we binnenkwamen. Er staan onder een overkapping ook bankjes en een schijnwerper. Dit is dus de waterhole van deze camping! Dat betekent verrekijker, filmtoestel en camera mee naar het restaurant en na het eten genieten van wat er maar langs komt. (hoop ik)

Hierna snel de tenten opgezet, want omdat we gisteren zo’n regen hebben gehad, zullen ze wel klammig zijn. Dat viel nog mee, maar in de temperatuur van inmiddels weer 30 graden - met zon - zullen ze snel weer kurkdroog zijn. Toen was het tijd om wat te drinken en voor het zwembad, wat ze toch blijken te hebben, al dacht ik van niet:) Een fantastisch mooi en groot zwembad, waar we alleen in waren. Niet te warm maar heerlijk koel!

Tegen zevenen gingen we richting restaurant. We konden in de schemering nog net de hippo’s uit het water zien komen. Een aantal met hele kleine kindertjes! Al snel trokken ze naar boven, naar de struiken. Je zag ze gelijk niet meer en we hoorden ze ook niet. We waren dus net op tijd. In het restaurant zagen we tot onze verrassing dat het dezelfde menukaart was als gisteren bij Punda Maria. Dus dat wordt 4 dagen hetzelfde eten (voor sommigen) Maar ook hier weer was het eten heerlijk en hadden ze een Dom Pedro als toetje! Na het eten nog even naar de waterhole, maar daar was niets te zien. De lichten die de plek zouden moeten beschijnen, stonden niet goed gericht en vòòr de hole. Dus zag je niets:( Dan maar terug naar de tenten. Het was een zwoele avond dus namen we nog een afzakkertje. en toen was ook deze dag ten einde.